0
3

Podvodné telefonáty údajných bankéřů, policistů či investičních poradců (vishing)

Další způsob, jak z vás vylákat citlivé údaje a/nebo vás připravit o peníze, se nazývá vishing („voice phishing“). Tento způsob je o to zákeřnější, že se jedná o telefonní hovor s „živým“ člověkem, který chce svou oběť vystrašit a zároveň vzbudit důvěru, že je tím, kdo vám pomůže. Pod záminkou napadení vašeho účtu, pomoci zraněnému příbuznému či ochrany vašich peněz před podezřelými transakcemi nebo s nabídkou velmi výhodných investic vám zavolá (často v nezvyklý čas) a představí se jako pracovník banky, policista, lékař, technická podpora softwarové společnosti, investiční poradce nebo vaše blízká osoba. Na hovor se dobře připraví – zná vaše jméno, adresu nebo číslo bankovního účtu. Může volat z čísla podobného či stejného, jako má vaše banka, policie nebo příbuzný – podvodníci totiž umějí i napodobit různá telefonní čísla (spoofing). S vámi získanou důvěrou vás pak bude nutit k okamžité reakci. Scénáře se mohou lišit – útočník po vás bude chtít vaše přihlašovací údaje, údaje z vaší platební karty či potvrzovacích SMS, případně umožnit vzdálený přístup k vašemu počítači. Závěr je ale stejný – nakonec vás připraví o vaše peníze, které pravděpodobně již nikdy neuvidíte.

I u tohoto typu útoku je nejdůležitější zachovat klid a obezřetnost. Mějte vždy na paměti, že zaměstnanec banky nebo policista po vás nikdy nebude chtít jméno a heslo pro přihlášení do vašeho účtu nebo jiné citlivé údaje, protože je nepotřebuje. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, nebojte se zavěsit. Nenechte se vmanipulovat do rychlé akce – nic nespěchá tak, abyste si to nemohli chvilku rozmyslet. A určitě nepochybíte, když si u své banky na oficiálním čísle klientského centra ověříte skutečnou situaci.

Ukázka podvodného volání:

Jak podvodné telefonáty (vishing) poznat a jak se jim bránit?

  1. Dejte si pozor na nevyžádané telefonní hovory. Obzvláště pozorní byste měli být, pokud volající tvrdí, že je bankéř, policista či investiční poradce.
  2. Nikdy nesdělujte do telefonu žádná hesla či přístupové údaje, ani si na žádost neznámého volajícího nestahujte do PC nebo do mobilu žádné aplikace, především ne pro vzdálený přístup. Banka ani policie po vás tyto údaje nikdy chtít nebudou.
  3. Nejste-li si jisti pravostí hovoru, ukončete ho a volajícímu například řekněte, že zavoláte později.
  4. Na oficiálních stránkách instituce, za jejíhož zaměstnance se podvodník vydával, si vyhledejte telefonní číslo a instituci kontaktujte. Nikdy nevolejte zpět na číslo útočníka.
  5. Nikdy na žádost volajícího nepřevádějte peníze ze svého bankovního účtu na jiný účet nebo je nevkládejte do vkladomatu, a to ani v korunách, ani v kryptoměně. Banka po vás nikdy takové převody či vklady žádat nebude.
  6. Podvodníci mohou získat vaše základní osobní údaje na internetu (např. na sociálních sítích typu Facebook). Nenechte se tedy zmást tím, že toho o vás podvodník hodně ví.